Just shy. Not antisocial. (You can talk to me)

25-03-2018

Iedereen is wel eens verlegen. En af en toe verlegen zijn is helemaal niet zo erg. Mensen vinden van verlegenheid dat "het wel iets heeft", of ze vinden het "charmant". Maar dat laatste alleen wanneer het een vrouw betreft. Want een verlegen man, neen, die vinden ze dan weer niet mans genoeg ...

Een zwaar onderschat probleem
Wie verlegen is, heeft er een hekel aan wanneer in groep alle aandacht op hem wordt gericht, bijvoorbeeld wanneer iemand hem een vraag stelt. De kans is groot dat hij begint te blozen en hij krijgt dan amper nog een woord gezegd. Verlegen zijn wordt dan als erg vervelend ervaren. Als je zo verlegen bent dat je het huis niet meer uit durft omdat je steeds zit te denken dat je beoordeeld wordt en je bijgevolg voortdurend bang bent om iets verkeerd te doen, dan wordt verlegen zijn een probleem. Een zwaar onderschat probleem.

Verlegen zijn is taboe
Er is maar weinig aandacht voor de moeilijkheden die voortkomen uit verlegenheid. Want over verlegenheid wordt zelden gesproken. Alleen al het woord 'verlegen' laten vallen tijdens een gesprek, veroorzaakt vaak al een gespannen sfeer. Het gesprek wordt dan gauw een andere kant opgestuurd of er worden grapjes over gemaakt. Want praten over verlegenheid is not done en verlegen zijn is  TABOE. En dat ik nu de link leg naar Philippe Geubels' televisieprogramma waarin hij lacht met mensen waar je eigenlijk niet om mag lachen,  zal je niet verrassen. Op de vraag welke groep mensen het moeilijkst te vinden was om aan het programma mee te werken, antwoordde Geubels "mensen in armoede en mensen met obesitas".  Hij weet dit toe aan de schuldvraag die er rond hangt en aan de manier waarop andere mensen naar hen kijken. Ik daag Philippe uit om verlegen mensen te vinden die in zijn programma willen komen getuigen want je stelt je wel erg kwetsbaar op als je over je verlegenheid komt praten voor gans Vlaanderen. Hoe komt het toch dat er zo'n taboe rust op verlegenheid? Dat is een vraag die ik verder wil onderzoeken en daar kom ik een andere keer op terug.

Verkeerd ingeschat
Verlegen mensen treden niet makkelijk naar buiten. Bijgevolg worden ze vaak onderschat én verkeerd ingeschat. Onderschat omdat mensen al gauw denken "dat er niet veel in zit". Maar wie de tijd neemt om verlegen personen te leren kennen, komt er gauw achter dat dit niet klopt. Wie die tijd niet neemt , plakt hen al gauw de labels "ongeïnteresseerd", "lui", "onvriendelijk", "arrogant", ja zelfs "hautain" op en loopt er vervolgens in een grote bocht omheen .  Zo kom je er natuurlijk nooit achter wat voor moois en waardevols er zich onder dat verlegen schild bevindt. En dat is jammer! 

Meer begrip 
Via deze blog wil ik het opnemen voor al wie te verlegen is om openlijk over verlegenheid te praten en om het te hebben over de moeilijkheden waar verlegen mensen dagdagelijks tegenaan lopen. Ik hoop dat er daardoor meer begrip zal ontstaan. Ik hoop dat mensen  de tijd willen nemen om verlegenen beter te leren kennen. En voor wie zich de vraag stelt waarom ik mij geroepen voel om het voor deze mensen op te nemen, wel, ik kon vroeger ook erg verlegen zijn, nu soms nog. En ik heb ermee leren omgaan. Ik ben dus een 'ervaringsdeskundige'. 

Steun bij lotgenoten
Ten slotte wil ik me richten tot alle verlegen mensen die zich in dit verhaal herkennen. Jullie vermijden vaak het gezelschap van anderen. Toch is in contact komen met andere mensen de beste manier om verlegenheid te leren overwinnen. Niet makkelijk als je de oplossing moet gaan zoeken daar waar je het meeste bang voor bent. Het zal moed vragen én doorzettingsvermogen. Maar wanneer je samen met lotgenoten werkt aan het overwinnen van je verlegenheid, dan word je daar ruimschoots voor beloond. Je zal al gauw vaststellen dat je niet de enige bent die met dit probleem worstelt. En dat kan al een hele geruststelling zijn. Herkennen en herkend worden. Maar ook Erkend worden. Ervaren dat verlegen zijn OK is. Dat het OK is om te zijn wie je bent, ook met je verlegenheid.

Kom uit je cocon
Ben jij klaar om de reis aan te vatten om nieuwe kennis en inzichten te verwerven die nodig zijn voor de realisatie van misschien wel één van je grootste wensen namelijk verlegenheid overwinnen? Grijp je kans en kom uit je cocon. Net als een rups die een mooie vlinder wordt. Laat de transformatie plaatsvinden. Ik wens het je toe!


Wil je reageren op dit bericht? Dat kan hieronder. Reageer je liever niet via deze weg, dan kan je een e-mail of een bericht sturen. Kijk op de contactpagina voor de contactgegevens. Of maak gebruik van de chatfunctie op de homepagina. Ik kijk ernaar uit om jouw verhaal te lezen. Jouw verhaal is veilig bij mij.

Zichtbaar worden    BTW : BE 0682.990.163
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin