Heb jij ook een hekel aan feestjes?

13-05-2018

Voel jij je vaak onzeker tijdens een feestje? Vind jij het daardoor lastig om jezelf te laten zien? Het gevolg hiervan is dat je passief en onzichtbaar overkomt waardoor mensen een verkeerd beeld van jou krijgen. Want jij hebt uiteraard véél meer in je mars. Daar twijfel ik niet aan. Maar hoe zorg je er dan voor dat je meer zichtbaar bent?

Dit is ook voor mij herkenbaar. Ik had een verschrikkelijke hekel aan feestjes en recepties en al die andere 'gezellige' bijeenkomsten van grote groepen mensen. Want, wat moet je tegen die mensen zeggen? En als het lukt om een gesprek met iemand te voeren, dan is die persoon altijd zo weer vertrokken om met iemand anders te praten. Ik voelde me zo klunzig en kon mezelf erna niet uitstaan omdat ik zo ontevreden was over wat ik gezegd of gedaan had. Bijgevolg werd het een volgende keer nog moeilijker om naar een feestje te gaan en verzon ik wel eens een excuus om niet te moeten gaan. Herkenbaar?

Waarschijnlijk vraag jij je nu af hoe ik ermee heb leren omgaan. Wel, allereerst ontdekte ik dat ik nooit van mijn angst voor zulke situaties af zou komen. Ook nu nog merk ik die angst op. Ik wil dan uiteraard dat niemand ziet dat ik onzeker ben. Het moet allemaal perfect verlopen. Maar zo maak ik het mezelf wel erg moeilijk, vind je niet? Niet iedereen hoeft een feestnummer te zijn dat bij het binnenkomen meteen alle beschikbare sociale ruimte opeist. Stel je dat eens voor! Maar een muurbloempje blijven voor de rest van je leven, dat wil je ook niet.

De angst zal er dus altijd zijn. Vaak willen we van onze angst weglopen. Nu stel ik jou de vraag : ben jij bereid om je angst op je weg mee te nemen? Wil jij de uitdaging niet langer uit de weg gaan? Kies je voor de uitdaging, dan kies je automatisch ook voor de angst.

Misschien kan deze tip je helpen :

Je kan het woord 'maar' door 'en' vervangen.

bijvoorbeeld : Ik wil graag naar dat feestje gaan maar ik vind het ook heel erg eng.

Dat wordt dan : Ik wil graag naar dat feestje gaan en ik vind het ook heel erg eng.

Je kan ook mét angst naar een feestje gaan. Zal het perfect verlopen? Waarschijnlijk niet. Maar je vermijdt niet langer wat je zou willen doen en daar gaat het om!

Verder is het goed om je te realiseren dat veel mensen zich ongemakkelijk voelen bij grote gezelschappen vol mensen die ze niet zo goed of helemaal niet kennen. Maar je merkt het niet aan iedereen. Bovendien moet je er niet 'goed' in worden. De kunst is dus om het niet zo belangrijk te maken. Probeer dat idee los te laten. Je staat daar, je drinkt koffie, je hebt wat oppervlakkige gesprekjes (misschien ook wel een leuk gesprek, wie weet) en je vertrekt wanneer jij denkt dat het mooi is geweest. En sla zo nu en dan eens een gelegenheid over. Je hoeft ook niet overal naartoe!

Probeer bovenstaande tips een volgende keer dat je uitgenodigd wordt voor een feestje, receptie, ... eens uit. En wees vooral mild voor jezelf. Zo haal je de druk van je schouders. Dan eis je niet langer van jezelf dat het allemaal perfect verloopt waardoor je meer ontspannen bent en je je bijgevolg spontaner zal gedragen.

Succes ermee!

Zichtbaar worden    BTW : BE 0682.990.163
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin