Als ik nee zeg, voel ik me schuldig!

04-07-2018

Hoe vaak had ze zichzelf al gezegd dat ze te aardig was en dat ze meer voor zichzelf moest opkomen? Maar dat was makkelijker gezegd dan gedaan. "Wat heeft ervoor gezorgd dat je na slechts één lesavond reeds duidelijker je grenzen hebt kunnen aangeven?" vroeg ik haar, één van de cursisten, bij het begin van de tweede les. "Dat je mij er tijdens de eerste les op hebt gewezen dat ik het RECHT heb om een verzoek te weigeren", antwoordde ze. Nu ze wist dat het mocht, lukte het veel beter. Het leek alsof ze om nee te durven zeggen, die toestemming nodig had. Weten dat je het recht hebt om nee te zeggen, kan dus helpen om je grenzen te durven aangeven.

Weten dat je het recht hebt om een verzoek te weigeren, kan helpen om je grenzen te durven aangeven.

We hebben allemaal het recht om onszelf te zijn en voor onze behoeften uit te komen, zolang die niemand anders schaden. Doen en zeggen wat we denken, voelen en willen op basis van respect, dat is assertief zijn. Voor wie het niet zo moeilijk vindt om assertief op te treden, is dit waarschijnlijk vanzelfsprekend. Maar dat is het niet voor iedereen. 

In het boek  "Als ik nee zeg, voel ik me schuldig" beschreven Mimi Smith en Manuel Smith tien assertieve grondrechten. Voor wie nog niet assertief genoeg is, kunnen ze helpen om stap voor stap assertiever te worden. Weten dat deze rechten ook voor jou gelden, kan je helpen je hier meer bewust van te worden zodat je beter voor jezelf leert zorgen. 

Hier zijn ze :

1.  Ik heb het recht om nee te zeggen.
2.  Ik heb het recht geen excuses of verklaring voor mijn gedrag te geven.
3.  Ik heb het recht zelf te bepalen of ik een oplossing moet zoeken voor andermans problemen.
4.  Het is niet nodig dat anderen me aardig vinden om met elkaar te kunnen omgaan.
5.  Ik heb het recht fouten te maken en er zelf de verantwoordelijkheid voor te dragen.
6.  Ik heb het recht van mening te veranderen.
7.  Ik heb het recht mijn behoeften en wensen te uiten.
8.  Ik heb het recht onlogisch te zijn bij het nemen van beslissingen.
9.  Ik heb het recht om me niets aan te trekken van de mening van de ander over mij.
10. Ik heb het recht ervoor te kiezen in een bepaalde situatie niet assertief te zijn. In sommige situaties kan het beter zijn om niet te kiezen voor assertief gedrag.
bron : Als ik nee zeg, voel ik me schuldig (Manuel J. Smith)

Naast deze rechten hebben we ook plichten en verantwoordelijkheden en hebben we bovendien de rechten van anderen te respecteren. Want voor hen gelden deze assertieve grondrechten uiteraard ook. Anderen beïnvloeden met hun verlangens en behoeften  ons gedrag. Het is dus niet zo dat we altijd zwart-wit op onze strepen kunnen gaan staan.  We zullen dus voor onszelf na moeten gaan tot hoever we bereid zijn te gaan in het uitoefenen van onze rechten.
Zichtbaar worden    BTW : BE 0682.990.163
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin