.
HAPPY
YOUNG TEACHER
Zelfzeker voor de klas
Je klas goed leiding geven. Je klas "in handen houden". Als leerkracht moet je dat kunnen. Dat wordt van jou verwacht. Maar dat is als startende leerkracht vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan.
.
Als starter ben je nog niet zo zeker van je stuk. Soms ervaar je daardoor moeilijkheden met het handhaven van orde en tucht in de klas. Als er tijdens de lerarenopleiding te weinig aandacht ging naar de houding die je als leerkracht moet aannemen bij onvoorziene ordeverstorende gebeurtenissen, dan weet je niet hoe je daarop moet reageren. Werk je in een school waar aandacht is voor de begeleiding van beginnende leerkrachten, dan vind je steun bij je collega's en/of de directie. Maar je zal het vooral moeten leren uit eigen ervaring. Met vallen en opstaan.
Praten
over de problemen die je tegenkomt is niet vanzelfsprekend. Toegeven dat
dingen niet goed gaan is in zekere zin zelfs riskant, omdat je hierdoor
de kans loopt niet meer serieus genomen te worden door je meer
ervaren collega's. Zij hebben het vak immers ook met vallen en opstaan
en door eigen inspanningen moeten leren. Dus ploeter je in stilte verder.
.
Soms loopt het uit de hand. Lesgeven lukt dan niet meer. De situatie wordt onhoudbaar en dat kan een weerslag hebben op je gezondheid waardoor je moet stoppen met lesgeven. Misschien wel definitief.
Het gebrek aan begeleiding is een belangrijke oorzaak dat beginnende leerkrachten afhaken. Maar het hoeft niet zo ver te komen.
ZICHTBAAR WORDEN biedt
Bij mij kan je je verhaal vertellen. Ik luister naar jou zonder te oordelen. We zoeken samen uit welke specifieke hulp je nodig hebt. Je werkt aan een aantal vooropgestelde doelen. Ik begeleid en ondersteun jou. Het eindresultaat zal zijn dat jij zelfzekerder voor de klas gaat staan en de klasgroep beter in de hand hebt.
Tijdens de bijeenkomsten vertellen leerkrachten hun verhaal. Door te luisteren naar de verhalen van andere leerkrachten, besef je dat je niet de enige beginnende leerkracht bent bij wie het fout loopt in de klas. Je voelt je gesteund. Je krijgt zeer concrete tips en je kan oefenen in een veilige omgeving. Door ervaringen uit te wisselen leer je van elkaar.
Wil jij als leraar graag dat alles perfect is? Of is goed voor jou goed genoeg?
Perfectionisme is een kwaliteit. Maar wat als het je uitput?
Hoe perfectionistisch ben jij als leraar? Doe de test.
voor leerkrachten
uit het
basisonderwijs
voor leerkrachten
uit het
basisonderwijs